vrijdag 8 oktober 2010

Leiderschap en leren van de minderheid

Voor mij is leiderschap iets dat van binnen komt. Je weet mensen te raken door wat je zegt en de kracht waarmee je dat doet. Leiderschap is daarmee iets anders dan het alleen maar luisteren naar wat anderen zeggen maar ook doorpakken op wat anderen zeggen. En daar wil ik het vandaag eens over hebben.

Als je als leider al het koekje krijgt dat mensen iets ergens van vinden dan heb je de plicht er serieus naar te luisteren en er ook wat serieus mee te doen. Niet per definitie omdat je moet luisteren naar de meerderheid maar omdat je je altijd moet realiseren dat ook in de minderheid soms juweeltjes schuilen.

Voor mij is de Nederlandse Democratie daarom altijd een heel mooi voorbeeld geweest van leiderschap. Aan de ene kant is er iemand de baas, dat hoort nou eenmaal zo, maar aan de andere kant is er toch ook altijd weer het luisteren naar wat mensen met een andere mening, ook als het de minderheid is, proberen te zeggen. En dat is nou juist iets wat veel van onze succesvolle landgenoten in het buitenland nou ook succesvol heeft gemaakt. De kracht van het durven luisteren naar de minderheid.

Al enkele jaren geleden zijn we begonnen met dat te verleren. Al voor de komst van de LPF was het duidelijk dat er een stroming in onze maatschappij was die zich ernstig zorgen maakte over islamisering, buitenlanders en wat niet meer zij. En dat is door de toenmalige heersende elite niet opgepakt als zijnde een signaal van formaat. Een enkeling deed zijn mond open maar echt veel deden we niet aan de problemen die gevoeld werden door een groot deel van het publiek.

Waar ik mij op dit moment zorgen over maak is dat dat geluid nu de boventoon voert. De "onderdrukten" van destijds hebben het nu behoorlijk voor het zeggen. Ik begrijp alleen niet dat ze niet geleerd hebben van de eigen les, als je niet luistert naar een minderheid en deze bagetelliseerd dan zal deze uiteindelijk groeien. Dus in die zin is het niet willen luisteren naar de stem van de gematigden in het debat over moslims en de islam een kardinale fout.

Dus als Rutte I succesvol wil zijn is mijn belangrijkste tip voor hem; blijf luisteren naar de minderheid. En doe daar wat mee. Liefst zichtbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten