dinsdag 14 juli 2009

Cash is King

Cash is King, een gevleugelde uitspraak. Vrijwel iedereen die zich enigszins in het zakenleven begeeft, kent deze. En de uitspraak klopt. Maar interessanter zijn toch de manieren om cash te promoveren van ‘King’ naar ‘Emperor’ (keizer). Zomaar een voorbeeld…

De waarde van geld verschilt per bedrijf. Het ene bedrijf, laten we zeggen bedrijf A, heeft genoeg geld en hoeft dus geen extra kosten te maken om in te kopen (lenen). Terwijl het andere, voor het gemak bedrijf B, wegens gebrek aan geld kosten moet maken om in te kopen door te moeten ‘bedelen’ bij banken. Naast rente kost dit tevens veel tijd van dure mensen. Het moge duidelijk zijn, dat de algemene kostenstructuur voor bedrijven als B hoger is op het gebied van kapitaal.

Stel: bedrijf A koopt iets bij het minder gefortuneerde bedrijf B. Hoe effectief is het om te zeggen: “U moet 120 dagen wachten op uw geld?”. Bedrijf B is meer gebaat bij een vlot betaalbeleid. Waarom niet: “Ik heb genoeg cash, dus wil best snel betalen. Dan wil ik er wel iets anders voor terug…”?

Doordat in veel bedrijven de inkopers en de financieel managers gedistantieerd van elkaar werken, incasseren zij niet uit deze makkelijke win-winsituatie. Ik constateer bij klanten, door mijn toch wel behoorlijke ervaring, dat de inkopers eigenlijk veel te weinig aandacht aan financiën besteden. En vice versa; de mensen van Finance willen al helemaal niet meedenken in de waardeketen van het bedrijf.

Hoe lost u dit op?

Mijn mening: Voordat een tender (offerte), inkoopbon enzovoorts wordt opgestart moet vanuit de kant van Finance, aan elke inkoper een richtsnoer worden meegegeven. Finance zet een soort van bandbreedte uit, waarbinnen er cash management met de leverancier mag worden bedreven.

Eigenlijk een soort menukaart: betalen na 7 dagen X % korting, betalen na 150 dagen Y % opslag.

Bedenken wat het risico hiervan is en wat dus de daarbij behorende ranges zijn, ligt bij de afdeling Finance. Maar let op! Hierdoor kun je een leverancier het leven wel veel makkelijker maken en deze ZELF laten kiezen. De consequentie hiervan is versterking van de relatie, ook op dit vaak lastige onderdeel van contracten.

Zomaar een voorbeeld dus. Cash voor u laten werken, verder dan ‘King’, op weg naar ‘Emperor’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten