zaterdag 25 juli 2009

Ver - dienend leiderschap

Ik ben ondernemer. En wanneer je denkt als leider redelijk onderweg te zijn met je bedrijf, confronteert de waarheid je gewoon keihard. Deze keer een blog die berust op enige ervaringen als ondernemer...

4 juli 2009 betrokken wij ons wonderschone, nieuwe pand. Het weekend ervoor was het verhuizen geblazen. Busje gehuurd, oude kleren aangedaan, dozen ingepakt, bureaus uit elkaar gehaald, wat vrienden en collega’s gecharterd om de boel te verplaatsen en tillen maar. Wat blijkt? Onze financiële chef (mijn collega in de directie van Betula) bedacht dat tillen een risico voor mij is. Ik mocht me dus niet of nauwelijks met de verhuizing bemoeien. Aardig staaltje van ver-dienend leiderschap; ik mocht zo ongeveer koffie zetten.

Ander voorbeeld. In de eerste drie weken in ons nieuwe pand ben ik er in totaal drie keer geweest. Niet omdat ik het pand niet leuk vind, integendeel. Niet omdat de collega´s binnen mij niet aanstaan, integendeel. Eigenlijk heb ik de hele tijd bij klanten gezeten. Daarom. In dit geval is het verdienend leiderschap. Declarabele uren maken, altijd goed! Maar in dit geval ook weer wat teveel dus er schoot weer de nodige aandacht voor het team bij in.

Maar toch valt er uit het bovenstaande voor mij een les te trekken. Ik moet evenwicht creëren tussen aandacht voor de mensen op kantoor, klanten, verkoopactiviteiten en mijn eigen adviesuren. Het vinden van die juiste balans is cruciaal voor de groei van de onderneming Betula.

Hoe ik dat precies ga doen, is me nog niet helemaal duidelijk. Een paar dingen weet ik wel: het gaat erom dat ik keuzes moet maken. En het leuke aan keuzes van deze orde is dat je ze elke keer weer opnieuw kunt maken. Het vereist alleen discipline, planning en een hoog inschattingsvermogen, om urgentie en belangrijkheid te kunnen beoordelen en tegen elkaar af te wegen. Niet echt raar overigens. Bestaat niet het merendeel van de keuzes die we elke dag moeten maken uit het prioriteren rond deze twee variabelen?

Verdienend leiderschap of Ver dienend leiderschap wordt in ieder geval dus bepaald door prioriteren en kiezen. Maar er is denk ik nog meer. Ik denk dat de ‘fun factor’ hierin ook een wezenlijke differentiator is. Kiezen voor wat u leuk vindt, is immers eenvoudiger dan voor dingen die u minder of niet leuk vindt. Maar het gaat in deze echter niet alleen om kiezen wat IK leuk vind. Ook de mensen die voor mij werken moeten het leuk hebben. En daarvoor zorgen is als leider eveneens mijn taak. Plezier en passie creëren in werk is misschien wel de belangrijkste rol van een leider die wil dat zijn mensen het verschil maken.

Dus, hoe doe ik dat dan? Veel praten met m’n mensen. Eigenlijk probeer ik elke zoveel weken een keertje met ze te gaan wandelen, praten zonder agenda, praten over gevoelens, praten over hoe het loopt, praten over dromen en soms ook over angsten. Momenteel scoor ik daar matig in maar ervaring uit het verleden toont aan dat het werkt, oppakken weer. In mijn optiek is het cruciaal om als leider met uw mensen te praten. U vormt daarmee een beeld van hun capaciteiten, dat verder gaat dan het basale in het werk. Daarnaast kunt u ook gevoelens en beelden als impressie meegeven.
Verdienend leiderschap is dus kiezen, prioriteren, de ‘fun factor’ in acht nemen en denken in scenario’s.

Als u denkt in potentiële gebeurtenissen, kunt u voorsorteren op die gebeurtenissen. In je hoofd welteverstaan. Als mensen een staatslot in de winkel kopen, weten ze vaak al wat ze gaan doen met het geld als ze winnen. Met een mooie uitdrukking noemt men dat ‘scenario denken’. Ik noem het dromen. Elke maand weer dromen miljoenen mensen over het winnen van die loterij, een kans van één op meer dan een miljoen. Maar dromen over wat morgen aangeboden wordt, wat een veel grotere kans heeft dan het winnen van die loterij, doet men nauwelijks. Raar. Ik denk dat een leider moet nadenken over wat zoal kan gebeuren, zodat hij/zij zelden verrast is en altijd al een deel van de oplossing uitgedacht heeft.

Met andere woorden: bedenk wat kan gebeuren, koppel dit aan prioriteren en kiezen en maak plezier een wezenlijk onderdeel van uw leiderschapsstijl. Zo behoor ik naar mening in ieder geval te functioneren als ver-dienend of verdienend leider.

Zo, en nu zelf ook weer aan de slag....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten