vrijdag 6 april 2012

Financiële beloningen helpen niet


Deze week stond er in de Volkskrant een artikel over top beloningen. Ik roep al langer dat organisaties simpeler, doeltreffender mogen. Mensen motiveren vraagt ook om meer dan extra geld toestoppen, zeker als je wilt dat al je werknemers tevreden zijn. Denk eens in, zeventig procent van de Nederlanders gaat ontevreden naar het werk. Bizar toch? Dat is een hoop inboeten op productiviteit. 

Al genoeg studies toonden aan dat met plezier naar het werk gaan prestaties verbetert. Efficiëntie begint bij gemotiveerde mensen en bij de juiste verhouding managers en arbeidskrachten op de werkvloer. Vervolgens, hoe ga je dan om met de overbetaalde managers?

Het begint bij snoeien in de diverse lagen van managers. Ik sta soms versteld van de soms onnodige tussenlagen in de lijn van organisaties. Bij mijn Amerikaanse klanten bemerk ik een grotere betrokkenheid  bij de operationele werkvloer dan bij vergelijkbare Nederlandse. Daarnaast hebben zij de wil om dicht op de actie te zitten. Ze weten te sturen op inhoud en niet op verpakking, zoals dat hier te vaak gebeurt.

Hoe gênant is het eigenlijk om als leider kleine zaken aan te pakken, terwijl ze eigenlijk andere mensen zouden moeten leren om problemen op te lossen. Er valt voor managers zelf genoeg te verbeteren in essentiële processen. Lean Six Sigma (LSS) werkt zo; continue verbeteren door mensen te leren problemen op te lossen. Dat betekent vanaf de werkvloer verbeteren in plaats van alleen maar vanuit de bestuurskamer iets roepen wat wel interessant klinkt. Duurzame resultaten boeken. De organisatie rendabeler maken door het reduceren van kosten, het verhogen van de klanttevredenheid en het verkorten van doorlooptijden.

LSS is een methodiek die je leiders kunt leren. Dit vereist leiders die hun handen in de operatie durven steken. Geen tijd besteden aan wedijveren met medemanagers of aan het bedrijven van vriendjespolitiek om hoog in het vaandel van de baas met de portemonnee te blijven. Letterlijk mee op de wagen, mee naar de klant. Werkelijk naast de medewerker gaan staan als mentor. Niet alleen toespreken, maar in gesprek gaan. Op basis van respect en inhoud medewerkers echt verder helpen. En de extra beloning? Dat is het hebben van een fijne baan met waardering van tevreden medewerkers die resultaat voor je boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten