vrijdag 7 augustus 2009

IQ, EQ, PhQ en SQ

In mijn tijd bij ING heb ik veel samengewerkt met het Belgische bedrijf Still Movin. Ik ontmoette ze ooit op een congres en was erg onder de indruk van de wijze hoe en waarop zij het verband leggen tussen hoofd, hart, lichaam en geest. Van hieruit groeide een diepere relatie met Wim Rombaut. Met hem werk ik samen aan vernieuwende concepten rond leiderschap en persoonlijke kracht.

In onze visie is het bedrijven van executive leiderschap topsport met een schepje extra. Waar een topsporter fysiek en mentaal al een heel eind komt, moet de executive daar intellectuele en empathische capaciteiten aan toevoegen. Maar hoe kom je tot de maximale performance als leider?

Het begint met IQ, brute rekenkracht in de hersenen. Het is een kwestie van weten hoe ze te gebruiken, in staat zijn om de kracht te ontsluiten in de grijze cellen. Dingen bedenken, beredeneren, verbanden leggen enzovoorts. IQ is niet aan te leren, maar het is wel aan te scherpen. Oefenen, veel kijken naar anderen en theorieën lezen bijvoorbeeld. Het helpt allemaal.

EQ is essentieel om relaties met anderen te kunnen onderhouden, om te begrijpen en te voelen wat er speelt. Zowel bij jezelf als bij anderen. Het samenspel tussen mensen is van enorm belang. Begrijpt u wat er zoal te gebeuren staat? Hoe kunt u mensen motiveren en stimuleren?

PhQ, staat voor fysieke intelligentie, een vondst van Stephen Covey, en toegepast in de praktijk door Wim Rombaut. Niet alleen uw fysieke conditie, maar tevens zelfverzorging, ontspanning en houding vallen daaronder. Denkt u zich eens in als u de hoeveelheid zuurstof in uw hersenen met 5% kunt laten stijgen? Dan kunt u die cellen wellicht ook veel harder laten werken! Ik zie PhQ zelf vooral als de voorziening van power om dingen te laten gebeuren.

Tot slot is daar SQ, de spirituele intelligentie. Het gaat hier niet over knuffelen met bomen of het praten met dieren. Dit betreft hele concrete zaken. Het gaat hier over het complete plaatje van jezelf als mens. Hoe verhouden de eerdere vormen van intelligentie zich tot elkaar? Welke balans zit erin? Is er voldoende power in PhQ beschikbaar om op IQ of EQ te kunnen knallen?

Een balans is daarbij overigens niet hetzelfde als ‘alles is gelijk’... Mensen die mij kennen (met mijn ruim 120 kilo) weten dat mijn fysieke gesteldheid matig is. Ik kies ervoor om mijn PhQ op andere manieren te verrijken: bijvoorbeeld mijn Personal Trainer die ik twee keer per week heb etc. etc..

Samen met Wim Rombaut werk ik aan programma’s rondom ‘organisational vitality and vital leadership’. Gewoon omdat we het leuk vinden om samen te werken aan het thema waarin wij beide geloven; een organisatie is zo krachtig als de kracht die de leider kan uitstralen.

Wij helpen de leider, zodat deze de organisatie weer verder kan helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten