zaterdag 17 oktober 2009

Belonen en incentiveren v.s. passie en inspireren....

Er is opvallend veel onderzoek gedaan naar het gedrag van mensen en hoe ze reageren op incentives en beloningen. Iedereen die er meer over wil weten zou het candle experiment op google moeten opzoeken. Wat echter opvallend is dat elke keer weer mensen in de valkuil trappen dat men de verkeerde dingen in incentives probeert te vangen.

Is het u wel eens opgevallen dat vrijheid mensen motiveert? Is het u wel eens opgevallen als manager dat mensen die in het weekend en in de avonden kunnen excelleren in vrijwilligerswerk dat op hun werk niet kunnen? Ik heb wel een idee wat het verschil is. Waarom worden mensen vrolijker van iets wat niet betaald wordt in geld en waar geen directe beloning in euro aan vast hangt?

Het antwoord is simpel en eenvoudig. Het antwoord is passie. Mensen die dingen met passie mogen doen doen dat voor minder en realiseren meer. Dus, les voor leiders, zorg dat je mensen in hun passie aanspreekt. Maar let op, er blijven taken die zo repetitief zijn en zo weinig uitdagend dat een beloning op basis van incentives wel werkt.

Nu het moeilijke deel van dit antwoord. Hoe creeer je passie op de werkvloer. Welnu, als u de werkvloer als een geheel bekijkt dan bent u al weg. Er is niet zoiets als een werkvloer, er is iets dat heet individuen. Als u al passie wilt ontsluiten in mensen zult u hen op individuele dingen moeten aanspreken, luisteren naar wat ze echt willen is dan het begin. Voelen naar wat ze beweegt is denk ik nog belangrijker. U heeft dus empatisch vermogen nodig om de passie die in iedereen aanwezig is te kunnen aanboren. Iedereen is uniek, maar iedereen heeft intrinsieke motivatoren om te presteren. Vind deze motivatoren en dan kunt u passie ontsluiten.

Ik denk dat organisaties die vrijheid promoten, ruimte geven aan individuen succes hebben. Natuurlijk moet het werk gebeuren maar zou het niet meer vanzelf gebeuren? Let wel, ik geloof echt in het belonen en incentiveren van niet innovatief, repetitief werk maar niet in creatief, relationeel en out of the box achtige werkzaamheden.

2 opmerkingen:

  1. Een stukje waar ik me helemaal in kan vinden Arjen!
    Zelf ervaar ik dat je de passie in je werk meestal zelf moet ontdekken en dat de manager (als je geluk hebt) de kaders zo zet dat je de ruimte daarvoor ook krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raak stukje, Arjen, maar ik ben het eens met 'robbl's kanttekening: iemands passie onsluiten lijkt eerder een kwestie van ruimte geven, dan van actief een sleutel omdraaien. Passie is immers 'een' instrinsieke motivator, die onder meer concurreert met andere, en bovendien één die zo persoonlijk is dat mensen er maar lastig 'gemorrel' aan verdragen. Ik denk wel dat een manager of coach een meer actieve bijdrage kan leveren door mensen te helpen (her)ontdekken waar ze in hun werk passie voor voelen, bijvoorbeeld door ze parallellen met andere activiteiten, waarvoor ze passie (kunnen) voelen, te laten zien of ervaren.
    Dat begint volgens mij met 'vertragen', door dingen eerst weer eens met liefde en aandacht, heel bewust te doen. Maar da's misschien een heel ander thema.

    BeantwoordenVerwijderen