maandag 19 oktober 2009

Onafhankelijk advies

Mijn bedrijf Betula Services staat voor onafhankelijk advies. We worden afgerekend op uren en op onze inspanning. Dat is niet altijd even eenvoudig, kan ik u zeggen. Soms raak ik verzeild in lastige dilemma’s.

Tussen mijn klanten bevinden zich zowel inleners als verleners van tijdelijk arbeid. Verleners willen graag met de juiste mensen praten bij de inleners en vragen mij wie ze moeten hebben. Hoe anticipeer ik op dat soort vragen? Ik tracht bij de organisatie vanuit hun eigen kracht een soort zelfontdekkingsreis los te maken. Inleners willen bijvoorbeeld vaak advies over kostprijzen en marges. Dan geef ik ze een duwtje richting hun eigen HR-afdeling om de berekeningen zelf uit te voeren. Ik geloof niet in het verkopen van al dan niet parate kennis. Ik geloof in het verkopen van waarde op langere termijn.

Ik zie het als mijn missie om de markt voor flexwerk in Nederland naar een ander niveau te trekken. Mijn unieke kans. Waarom? Als één van de weinige begrijp ik de organisaties en de wederzijdse problemen van de betrokken partijen. Die waarde is voor mij heel erg belangrijk. En m’n onafhankelijke rol is cruciaal. Ik geloof dat het voor in- en verleners van arbeid belangrijk is om elkaar te begrijpen. Daarnaast moeten ze elkanders producten snappen en het zo goed en goedkoop mogelijk samen uitvoeren.

Is het immers niet een logische symbiose tussen de inlener van arbeid en de leverancier ervan? Ze kunnen niet zonder elkaar, wat tussen bedrijven vaak de crux is.

Het vertrouwen tussen in- en verleners ontbreekt in grote mate. Let op, dat is niet helemaal onrechtvaardig. Inleners ontdekken soms, dat ze meer dan vijftig procent marge betalen op een ingehuurde ZZP’er. Onder de verleners zijn er die RFP’s (Request For Proposal) uitschrijven bij de vleet, met als doel ‘free concultancy’ te vergaren. Laat ik het al helemaal niet hebben over ‘maverick buying’ en ‘rogue selling’. In normaal Nederlands: het los verkopen of inkopen buiten bestaande processen om waarmee leveranciers en inkopers soms met elkaar hetzelfde belang hebben maar dat compliancy te laag is....

Mijn onafhankelijke advies aan beide partijen is daarom even simpel als ingewikkeld. Het samenwerken is een spel. Een spel werkt niet als de regels steeds veranderen, zonder dat de ander daarvan op de hoogte is. Het spel werkt ook niet als er voor één partij onbekende stukken op het schaakbord staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten