donderdag 15 oktober 2009

Discipline!

Eerder vertelde ik over het effect van discipline op processen. Deze keer richt ik me op management discipline in combinatie met Lean en Six Sigma. Naar mijn idee staat Operational Management voor het frequent besturen van productieprocessen. Het op basis van indicatoren beheren van de werkvoorraad, plannen van de productie en alloceren van resources; allemaal bijbehorende onderdelen. Maar bovenal discipline is essentieel.

Bij het besturen, managen en leiden gaat het vrijwel altijd over het kunnen, willen en durven aanspreken van mensen op hun output, gedrag en ontwikkeling. De interessante vraag is: hoe komt het zover, dat u het ook echt gaat doen? Dat is in mijn ogen die discipline. Ik heb het mezelf aangeleerd. Daarmee help ik klanten om discipline in zichzelf, en dus als leider, te ontwikkelen.

Hoe?

Het begint met het vinden van de haken en ogen waarop u kunt sturen. Meet kleine dingen en stel daar vragen over. Dat is het begin. Kies een kleine KPI, maak die meetbaar en begin. Hang de KPI zichtbaar op en stuur erop aan. Stel, u bent de baas van een financiële afdeling en u stuurt bijvoorbeeld aan op tijdige uitbetaling. U kunt dan wekelijks de vraag stellen: “hoe veel van de betalingen deze week deden we niet op tijd?”. Elke week weer. Vast agendapunt in het werkoverleg. Discipline...

In organisaties waar men verder is met ketendenken en productiebesturing, adviseer ik vaak dagopening en -sluiting in te voeren. Dat betekent met het team de prestatie van de dag bespreken, doornemen wat er moet gebeuren en complimenteren over behaalde resultaten. Het vereist echter discipline om dat elke dag weer te doen. En dan ook elke dag. Discipline wordt zo routine.

Een andere manier overigens om over te gaan op operationeel management is een rondje draaien met Lean Operational Management. U doorloopt dan een concreet programma, waarin u heel gericht op zoek gaat naar verbeteringen. Laat dit dan niet doen door een peperdure consultant, maar doe dit juist met de eigen mensen. Weten de mensen die in het proces zitten niet het beste wat er mis gaat en hoe het beter kan?

En dat is dan eigenlijk het bruggetje naar de belangrijkste discipline. Die van het luisteren. Ik raad klanten altijd aan te luisteren naar wat er zoal gebeurt in de organisatie. Neem de tijd (discipline!) om regelmatig met mensen op de vloer te praten. Koppel de disciplines luisteren en blijven doen, zo komt u tot een routine die werkt. Luisteren en doen, moeilijker dan deze combinatie wordt het denk ik niet...

Maar jah, hoe doe ik dat dan zelf? Ik betrap me er elke keer weer op dat ik mijn discipline laat verzwakken, gelukkig zijn ze hier bij Betula dan scherp genoeg om met weer op mijn dienende plek te wijzen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten