zondag 11 oktober 2009

Lichtpuntjes

De laatste paar weken zie ik heel voorzichtig weer wat lichtpuntjes opkomen aan de horizon. In deze blog wil ik u een kleine "sneak preview" geven van wat kleine dingen die ik zie gebeuren.

Ik heb een klant, grote speler mag ik wel zeggen, in de techniek. Wereldwijde aanwezigheid en na 1,5 jaar vrijwel niets doen is daar nu gestart met het aantrekken van 100 (!) nieuwe medewerkers met een hoog opleidingsnivo. Doel van dit aantrekken is overigens nog niet het verbreden van de basis maar het fundamenten leggen voor groei. Want als groei weer komt en het gaat weer in raketsnelheid dan is het hebben van een opgeleide basis essentieel redeneren ze daar.

Een andere klant van mij, een dienstverlener, zit later in de cyclus dan de vorige die ik noemde. Maar ook daar zie ik dat er heel voorzichtig weer gekeken wordt op de arbeidsmarkt. Toptalenten van de competitie, soms van de verdwenen competitie, worden weer voorzichtig benaderd. Vooral in de Salesfuncties zie ik dat het hunten weer langzaam opgestart wordt.

De makkelijke vraag is en blijft echter of deze eerste stappen lichtpuntjes aan het einde van de tunnel zijn of dat het een tegenligger is met groot licht aan...

Ik denk overigens dat dit een irrelevante vraag is. Juist in deze situatie is namelijk investeren in infrastructuur voor groei en investeren in sales cruciaal. Ik denk dan met name in het neerzetten van systemen en processen die in staat zijn heel snel op te schakelen zonder kwaliteits- en productiviteitsverlies enerzijds en aan de andere kant denk ik dat het cruciaal is om mensen met een netwerk in de sales te injecteren; zodat je op tijd klaar bent als er vraag bij de klanten ontsaat.

De moeilijke vraag is in mijn optiek wat dit voorsorteren en klaarzetten voor de toekomst mag kosten.... Hier heb ik geen pasklaar antwoord op.

Maar toch, als u nu te weinig bij klanten komt en niet klaar bent om de handel die valt op te pakken, waarom runt u dan een bedrijf?

Eerst maar eens veel klanten bezoeken, snappen wat daar gebeurd, ze helpen. Dan infrastructuur voor groei creeeren en dan weer terug naar de klant om te blijven helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten