zondag 27 september 2009

Wat verwacht ik van een traineeprogramma nieuwe stijl?

De afgelopen tijd praatte ik met redelijk wat klanten over het management van de toekomst. Talentmanagement is een ‘hot topic, merk ik in de HR wereld. En terecht als je het mij vraagt. We gaan een nieuwe realiteit in en er worden andere dingen verwacht van managers en leiders.

Die nieuwe realiteit wordt mijn inziens vooral gedreven door ‘agility’. Vertaald betekent dat wendbaarheid. Voor mij behelst ‘agility’ een combinatie van woorden: wendbaarheid, flexibiliteit, aanpassingsvermogen, vormingskracht en dergelijke. Associeert u zelf eens vrijelijk en u komt tot een verbazingwekkende set aan competenties en vaardigheden.

Het moge dus duidelijk zijn, dat een traineeprogramma nieuwe stijl moet voldoen aan onder andere de hierboven genoemde woorden. Het zal diep verankerd moeten staan, zowel in de samenleving en als in het bedrijf. Talenten, waarbij ik leeftijd trouwens niet echt boeiend vind, stromen in een organisatie. Ze brengen iets, leren iets, stromen door of vertrekken uiteindelijk. Elk talent verdient het om getraind te worden. Vandaar dat ik iets anders adviseer over traineeprogramma’s; ze moeten talenten een stap verder helpen.

Het gaat dus over een gelaagde opbouw. Je hebt beginnende talenten, ontwikkelde talenten, getrainde talenten en onontgonnen talenten. In al deze diversiteit moet een traineeprogramma voorzien. Het liefst op een gestructureerde basis en ingegeven door een helder en transparant uitgangspunt: In een traineeprogramma kom je niet alleen op aangeven van de baas of een hele mooie cijferlijst op de Universiteit. Nee, een trainee komt erin omdat hij/zij zicht opgeeft én vanwege een succesvolle intake.

“Heel fijn”, hoor ik u nu denken, “Maar wat heb ik nou echt nodig? Welke vaardigheden zijn nu echt belangrijk voor de lange termijn ontwikkeling van mijn organisatie?”

Ik denk dat elke organisatie in staat moet zijn, om tussen de dertig en vijftig procent van alle vrijvallende posities (starterposities uitgezonderd) te vervullen met eigen kweek. De rest moet u in mijn optiek altijd van buiten halen. Vernieuwing geeft kracht en nieuwe mensen denken anders.

Maar u moet nieuwe mensen wel volledig in uw organisatie opnemen. Ze moeten leren hoe de informele kant in elkaar zit. Een goed traineeprogramma zorgt voor het volgende: versneld het bedrijf leren kennen, horizon verbreden en netwerken bouwen. Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat uw mensen kennis en kunde hebben vanuit zichzelf. Ze moeten het tevens opdoen over uw organisatie. Wat kunnen ze er kunnen doen en inbrengen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten